دنیای دیجیتال

جلسه هفتگی هم افزایی فعالان فضای رمزی با محوریت دوگانه «پلتفرم- محتوا» امروز توسط جمعیت توسعه گران فضای رمزی پاک (فمپ) و با حضرت معاون وزیر ارتباطات، یک عضو واقعی شورای برجسته فضای مجازی و کارشناسان مرزوبوم ی فضای مجازی برگزار شد.

در نشست مطالعه محوریت دوگانه پلتفرم - محتوا در فضای مجازی، نظر متفاوت وزارت ارتباطات و حاکمیت کنار ضرورت داشتن پلتفرم و سکوسازی بخاطر اعمال حکمرانی فضای مجازی به مناظره گذاشته شد.نظر وزارت ارتباطات

امیر ناظمی، کمک وزیر ارتباطات می گوید دو رویکرد درمورد ساخت پلتفرم در کشور حیات دارد که هر یک، نقاط انقراض و قوتی دارند. بوسیله بیان ناظمی، در زمانی که نگرانی از تأثیر یک موضوع (مثل پلتفرم یا شبکه های اجتماعی) در قلمرو ابداع می شود، تمایل به سمت پلتفرم سازی (یا سکوسازی) می جوی تا بدین صورت سلطه گفتمانی را از آن خویشتن کنیم. بوسیله گفته ی ناظمی، «بوسیله همین دلیل است که طرفداران گفتمان پلتفرمی رجحان می دهند که پلتفرم بزرگ ایرانی داشته باشند.» بااین حال داشتن پلتفرم بزرگ تویی نیاز به تحقق دو فاکتور «مطلوبیت» و «امکان پذیر وجود داشتن» است.

ناظمی دیدگاه پلتفرم سازی را دارای چهار نقطه ی شکست می داند که براساس آن، تولید محتوا پهلو خلق سکو برتری دارد؛ بااین حال ایران در مرزوبوم ی صنایع خلاق درون منطقه دارای مزیت است و می تواند عملکرد موفق تری داشته باشد.ناظمی: اگر پلتفرمی تولید می کنیم، باید هم وزن ی پلتفرم های جهانی باشد و قدرت ایران را علامت دهد

کمک وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که با تمرکز به خشکی امدن تولید پلتفرم، غلبه ی گفتمانی از دست خواهد رفت و به نوعی ایران این بازار را خالی می یواش. ناظمی داشتن دیدگاه پلتفرم سازی را تو حالتی مطلوب توصیف می کند که امکان مسدودسازی پلتفرم های رقیب بود نداشته باشد؛ چرا که این موضوع باعث بدگمانی عمومی می شود. ناظمی می گوید: «ملاحظات فرهنگی در تمام کشورها دغدغه ی جدی است. از دید من، تولید محتوا نمره بالاتری نسبت بوسیله ابداع پلتفرم دارد و ما در کشور، حد مساوی درون منابع مان بخاطر این دو طیف ایجاد نکرده ایم. این درحالی است که برای رسیدن به نتایج مطلوب باید نگاه متعادل به هر دو موضوع داشته باشیم و درکنار پلتفرم به محتوا غم بپردازیم.

معاون وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که منابع در کشور ما تنها به پلتفرم ها اختصاص یافته و به محتوا بی توجهی شده است؛ حال آنکه تنها چند کشور محدود داخل دنیا روی تاسیس پلتفرم سرمایه گذاری کرده اند و باقی کشورها از پلتفرم های موجود جهانی استفاده می کنند و درعوض توجه بیشتری را معطوف به تولید محتوای مدنظر خود می کنند. بر همین اساس، ناظمی تمرکز به خشکی امدن پلتفرم سازی را همراه با پیامدهایی می داند و در این مورد به اشتباه در تولید اپلیکیشن اختصاصی آموزش مجازی آموزش و پرورش با شهرت مسرور اشاره می کند که می توانست تمرکز خویشتن را روی محتوا بگذارد و عملکرد موفق تری را به عرضه بگذارد.چنانچه می خواهیم یک کشور توانمند با رفتارهای توسعه مدار و پیشرفته باشیم، باید توانمندی ملی خلق کنیم و با استراتژی های اشتباه این موضوع را القا نکنیم که محصولمان نمی تواند هم چشمی پذیر با محصولات اجنبی باشد. این سیاست خسران آور است.

ناظمی با مقایسه ی عملکرد پیدایش پیام رسان و مسیریاب اهل بوسیله تباین به کارگیری دو دادرسی استراتژیک رمز می کند. به گفته ی او، پهلو اساس بررسی ها، از دی ۹۷ تا بهمن ۹۸ نصب دو مسیریاب مردمان بلد و مدال درون مقایسه با مسیریاب خارجی ویز دو مقابل بود. به عبارت دیگر، بسیار از ۸ میلیون کاربر، مسیریاب های بومی را نصب کرده و تنها ۴ میلیون نفر ویز را انتصاب کردند. موضوعی که ناظمی در این تک دارای تأثیر می داند، پیدایش پلتفرم توسط شرکت های مخصوص به جای همکاری های وابسته به حاکمیت حیات. بوسیله علاوه شریک شدن های سازنده ی سرویس های نقشه و مسیریاب دارای سوابق مشابه بودند درحالی که شرکت سازنده ی پیام رسان ها هیچ متد فعالیتی پیش از آن نداشته اند.ناظمی: دادن مشوق غیرمالی به سرویس های نقشه و مسیریاب عملکرد بهتر آن ها را نسبت بوسیله پیام رسان های اهل علامت قسط

فیلتر یا مسدودسازی پیام رسان ها موضوع دیگری است که از دیدگاه ناظمی باعث نگاه منفی به پیام رسان های مردمان شد؛ این درحالی است که درمورد خدمات نقشه و مسیریاب، مزیت رقابتی وجود داشت. ناظمی همچنین اشاره می کند که ارائه ی داده های دولتی به فعالان حوزه ی اطلس باعث شد تا مشوق آن ها متفاوت از مشوق ارائه شده به پیام رسان ها باشد. کمک وزیر ارتباطات می گوید، محتوا فقط صدا و تمثال نیست و خدماتی مانند داده های دولتی حزن باید دراختیار پلتفرم ها قرار بگیرد چرا که محتوا می تواند محل هم چشمی باشد.

ناظمی عقیده قسط که با فیلترینگ خارج از عادت و کنار گذاشتن پلتفرم های اجنبی نمی توان نجات به دست آورد و وزارت ارتباطات با این موضوع مخالف است. او می گوید: «به جای اینکه دیگران را محدود کنیم، باید میزان مناسبت به خودمان را افزایش دهیم و این فاکتور رهایی است.»دیدن حاکمیت

تو حصه دیگر نشست دوگانه پلتفرم - محتوا، محمدمهدی حبیبی، فعال فضای مجازی نظر مخالف خود را با اظهارات امیر ناظمی اعلام کرد. حبیبی عقیده دارد که «ساختار پلتفرم ها رفتارهای مدنی را تولید می کنند» و نمی توان بدون توجه به پلتفرم سازی، محتوا تولید کرد.

حبیبی می گوید باید در تعریف مفاهیم نکته سنج تیز باشیم و متاع را با سکو و بستر پلتفرمی مقایسه نکنیم. او می گوید: «تو حوزه ی تولید پلتفرم درون سرزمین ضرورت وجودی داریم اما در مملکت ی تولید محتوا مزیت رقابتی خواهیم داشت.» حبیبی اعتقاد دارد که نباید خویشتن را درخصوص استعمال از پلتفرم های خارجی با کشورهای دیگر  مقایسه کنیم، چون کشورهای دیگر استعداد تعامل و همکاری با پلتفرم های خارجی را دارند اما مقابل شواهد، ما غلبه برخورد نداریم. حبیبی درون همین زمینه، به رایزنی وزیر ارتباطات با مدیران تلگرام رمز کرد که موفق به بستن کانال های برانداز نظم نشد.

حبیبی می گوید ایران توانسته پلتفرم های موفقی تولید کند که این مدال دهنده ی توانایی ما است. او نیز می گوید: «اگر سکو و پلتفرم داخلی نداشته باشیم، محتوا و داده ی تولیدشده در ناحیه باید دراختیار هر پلتفرم خاله ای استراحت گیرد و این خبط است.» حبیبی در همین زمینه، به استقبال متجاوز از ۳۰ میلیون ایرانی از تلگرام طلایی اشاره می کند که ناقض موضوع عدم تکیه کاربران به سکوهای بومی است. او می گوید تعارض مسئولان دلیل عدم توکل آدم به پلتفرم های بومی است.

محمد حبیبی با تأکید کنار وظیفه ی وزارت ارتباطات داخل تولید پلتفرم که دست خط ترفیع فناوری ملک را ایجاد می کند، می گوید «حاکمیت بر فضای مجازی در پلتفرم های بومی رخ می دهد» و در زمینه ی محتوا نیز مسئولان وزارت ارشاد و صدا وسیما باید فعالیت داشته باشند.در غیر این صورت، همان نعوظ که تلگرام ما را مستمند کرده و اقتصاد و سیاست ما را درگیر خود کرده است، در صورت ابداع اینترنت ماهواره ای هم تماشاچی بروز مشکلات متعددی خواهیم بود.مقاله های مرتبط:وزیر ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات، اینترنت ملی نیستطرح متاخر مجلس برای تغییر روال فیلترینگ پلتفر م های خارجیدبیر شورای عالی فضای مجازی: پیام رسان های تبعه کاملا امن هستند

حبیب مهاجر، ممیز فضای مجازی، با تأیید سخنان حبیبی در این مجمع گفت: «در ماده ۶۷ قاعده دستور کار ی ششم توسعه بوسیله وزارت ارتباطات دستور داده شده است که شرکت ارتباطات زیرساخت را تغییر کاربری داده و شبکه ملی مفروضات متد اندازی کند. از سوی دیگر از نصیب و قسمت خواسته شده که ظرفیت تولید محتوا را در این فضا ۱۰ برابر نرم. حوزه ی سکوها حوزه ی مأموریتی وزارت ارتباطات است که به آن توجه نمی شود.»

مهاجر همچنین، مقایسه ی موفقیت پیام رسان ها و مسیریاب های بومی را شاگرد از شعور نادرست از خدمات فضای رمزی می داند. او تشریح می دهد: «ظرفیت ترافیک و ذخیره سازی اطلاعات یک مسیریاب در کشش یک ماه، شاید داخل حد یک روز یک پیام رسان غم نباشد؛ همچنین خدمات مربوط به مسیریاب ها، بوسیله نوعی قیمت افزوده محسوب می شود و به معنای محتوایی محو که در پیام رسان ها می بینیم.» مهاجر اضافه کرد:در صورتی که وزارت ارتباطات و سایر دستگاه های دولتی، خدمات را در زمان مفت دراختیار پیام رسان های بومی صبر می دادند، دوگانه ای به وجود نمی آمد و این پروژه انقراض نخورده بود.

رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای رمزی نیز با تأکید کنار لزوم داشتن پلتفرم برای استقلال کشور گفت: «کشورهایی متشابه چین، کره جنوبی و روسیه تکیه گاه به پلتفرم های خودشان جلو می روند، توانسته اند حکومت داخل فضای مجازی داشته باشند. ما دشمنی آمریکا را پیش رو داریم و آمریکا همان طور که هم چشمی با گره را می خواهد، خواستار نابودی ما است.»

جلیلی اضافه کرد که پلتفرم ها خود محتواساز هستند و اعمال حکمرانی عاری پلتفرم میسر نیست. تن شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد که «اختلاط خدمت و محتوا و پلتفرم تمجید درستی است که باید بخاطر آن توازن ابداع کرد. همچنین در دوگانه ی پلتفرم و محتوا، نظر روی فراموشی پلتفرم نیست.» به همین برهان وی تأکید می نرم که باید بین این دو موازنه به بود بیاید.بیشتر بخوانید:ایران رتبه ۱۰ گیتی را داخل شاخص های نوآوری و تشکیل سرمایه به دست آوردنوزدهمین پیرامون مسابقات جهانی تسلط 2021 گره با همدستی ایران برگزار می شودقیمت گوشی ، تبلت و لپ تاپ با آغاز به حکم مدارس بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانبها شدطرح دوفوریتی حلقه بخاطر تهیه گوشی هوشمند موردنیاز دانش آموزانمدرسه فیلیمو، ابتکاری ترین محصول صباایده، آماده ورود به بازار شد
  • ۹۹/۰۶/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی