دنیای دیجیتال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شورای عالی سیاستگذاری مصالحه طلبان که در سال ۹۴ به اربابی محمدرضا عارف تشکیل شد، توانست تو انتخابات شوراهای ده چهارم و پنجم، حلقه خبرگان پنجم در تهران، کمیسیون شورای اسلامی دوروبر دهم  و ریاست جمهوری دوازدهم توفیق بدست آورد. هر چند عملکرد این شورا و ریاست آن همواره تک نقد فداکار اصلاح طلبان بود. پس از انتقال نتیجه انتخابات کانون یازدهم، انتقادها به شورای سیاستگذاری و عارف بوسیله ارتفاع خود رسید.

محمدرضا عارف تو سال ۹۲ و در حالیکه قضیه اصلاحات (به دلیل وقایع پس از انتخابات ۸۸) تمایلی به درگاه در انتخابات زوجیت جمهوری نداشت، یک تنه وارد انتخابات شد و با تلاش متعدد کمی از جریان اصلاحات را بخاطر انبازی داخل انتخابات تشویق کرد. با تلاش های او بالاخره توافق طلبان وارد انتخابات شدند و عارف بی قراری نامزد این روند در انتخابات شد. مرحوم آیت الله هاشمی تیمار در این انتخابات شرکت کرد اما پس از ردصلاحیت او، اصلاح طلبان عارف را متقاعد کردند که به نفع حسن فقیه کنار برود. با حمایت آیت الله هاشمی و مسئله اصلاحات از حسن روحانی، وی به نشانی رئیس جمهور انتخاب شد. اقدام عارف بوسیله کناره گیری داخل روزهای آخر انتخابات هر چند برای او سخت آمد، ولی او مهیا شد که به علم پرسنل مصالحه طلبان احترام بگذارد.

انتخابات مجلس دهم و شورای خانه دادن چهارم تو سال ۹۴ برگزار شد. شورای عالی سیاستگذاری توافق طلبان با ابرام احزاب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و با موافقت سیدمحمد خاتمی لباس گرفت و محمدرضا عارف درون سه گرداگرد بوسیله عنوان رئیس شورای ممتاز برگزیده شد. این شورا با عرضه لیست امید، تمام سی عرش کانون دهم داخل تهران و حدود ۱۳۰ کرسی در کل سرزمین در سال ۹۴ و تمامی کرسی های شورای شهر تهران و برخی کلانشهرها داخل انتخابات شوراهای دهکده تو سال ۹۶ را وجب آورد. نیز تو سال ۹۶ از ریاست جمهوری عالم زنهار کرد.

 با این حال داخل تمام این ایام که عارف ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را بر عهده داری داشت، برخی احزاب از عموم کارگزاران سازندگی منتقد عملکرد این شورا بودند و پارلمان اصلاحات را بر شورای عالی ترجیح می دادند.  کم اثر وجود داشتن نقش احزاب، نحوه انعقاد لیست کام و ناکارآمدی فراکسیون انتظار از دیگر انتقادهای وارد شده بر شورای سیاستگذاری بود، البته توفیق در انتخابات موجب شد سرپوش گذاشتن بر نفاق ها شده وجود.

ولی در انتخابات مجلس یازدهم مغایرت ها کود دیگر برملا شد. طرح «سرا» که پیشنهاد حزب موافقت ملت بود با ضدیت احزاب کارگزاران، تکیه گاه ملی، اسلامی امر و دفتر ادوار تحکیم وحدت مواجه شد و حتی اعتماد ملی تهدید به کناره گیری از شورای عالی سیاستگذاری کرد. کرباسچی دبیرکل کارگزاران سرا را دموکراسی از پشت نامید.

نتیجه این انتخابات بخاطر اصلاح طلبان خوشایند نبود. با استقبال سرد مصالحه طلبان از ثبت صیت تو انتخابات و ردصلاحیت عده ای دیگر از آنها و واکنش سرد شان رای جریان اصلاحات نسبت به انتخابات، شورای عالی سیاستگذاری این اختیار را به احزاب ارامش طلب داد که خودشان درباره نحوه چگونگی پیشگاه داخل انتخابات تصمیم بگیرند. حزب کارگزاران یک لیست و ۹ حزب دیگر اصلاح طلب نیز یک لیست ارائه کردند، ولی اصلاحات مولود انتخابات را به رقیب واگذار کرد.

شاید همین اختلاف ها انگیزه شد که پس از پایان انتخابات مجتمع یازدهم، محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری از زوجیت و کارپرداز رئیسی شورای برجسته سیاستگذاری استعفا دهند تا تقدیر شورای عالی سیاستگذاری حزن درون ابهام بماند؛ زیرا برخی اصلاح طلبان معتقدند که عمر شورای ممتاز تیمار به عاقبت رسا است و برخی اعتقاد بوسیله امتداد فعالیت این شورا دارند. برخی حامی عارف و برخی هم منتقد او هستند.

تو ادامه مهم ترین نفوذ کردن ها بوسیله استعفای عارف از ریاست شورای ممتاز سیاستگذاری و سرنوشت این شورا را مرور می کنیم: غلامحسین کرباسچی کارگزاران سازندگی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ماهیتی ندارد صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی استعفای عارف و خود شورای عالی محاکمه گذاری مصالحه طلبان مدت هاست که بلاموضوع شده است محمدصادق جوادی حصار اعتمادملی عارف کنار شورای عالی بماند ولی دیگر مسئولیت قبول نکند محمود صادقی انجمن اسلامی مدرسین استعفا باید در روند معمولی و قانونی خویشتن عمل شود و دلایل عارف حزن شنیده شود محمدسلامتی فعال توافق طلب باید حمایت خود را برای حفظ کردن افرادی همانندعارف، امتداد بدهیم محمدعلی ابطحی فعال اصلاح طلب عارف با این استعفا ابراز می نرم که اصلاح طلبی را به این کلکسیون های بوروکراتیک سازش طلبان ترجیح داده است/کتاب استعمال این شورا عملا کامل شده بود احمد حکیمی پور اراده ملت تصمیم گیری درباره استمرار فعالیت شورای ممتاز با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است شهاب طباطبایی ندای ایرانیان اصلاح طلبان به تشکیل پارلمان اصلاحات نزدیک می شوند
  • ۹۹/۰۴/۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی