دنیای دیجیتال

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از ایرنا، چند سال قبل و خلال اول عملیات اجرایی بند نرماب چهل چای مینودشت به حدود ۲۰۰ خانوار اهالی روستای جنگلده پشته گفته شد که از محل سکونت سندیت کوچ کنند و داخل همین راستا پیمانکار پروژه با ناموس تخصیصی دولت مقدمات را مهیا کرد اما به برهان صادر نشدن مجوز تاسیس وساز تو محیط جدید روستاییان منطقه همچنان بلاتکلیف هستند.

علاوه بر جنگلده بالا، به اهالی روستاهای "جنگلده پایین، باقرآباد، محمدزمان خان و پس فراز" واقع داخل کاسه و حریم سد نرماب چهل چای مینودشت هم گفته شده که کوچ کنند ولی از زمان شروع ساخت سد تاکنون فقط ۶۵ خانوار اهالی روستای جنگلده پایین هجرت کردند.

کندی اجرای طرح کوچ روستاهای واقع در حریم و کاسه بند نرماب چهل چای مینودشت مشکلات عدیده ای را برای اهالی ابداع کرده و به گفته "حمزه نجفی" دهیار جنگلده رفعت اکنون روستائیان بلاتکلیف ساعت ماندگی را سپری می کنند.

وی گفت: از زمانی که بحث احداث سد نرماب چهل چای مطرح شد و به اهالی پنج روستای واقع در کاسه و مخزن سد گفته شد که بایستی روستای خود را ترک کنند و در عوض دولت در مکان جدید برای آنها خانه می سازد و زمین کشاورزی در اختیارشان قرار می دهد، اهالی آمادگی خود را برای جابجایی اعلام کردند.

نجفی اضافه کرد: پس از موافقت روستاییان برای طرح کوچ، متولیان اجازه پیدایش و ساز متاخر بوسیله اهالی روستاها را ندادند، از زمان مطرح شدن طرح کوچ تاکنون مسئولان فقط اهالی روستای جنگلده پایین را کوچ دادند و برای آنها ساختمانی ساخته و زمین کشاورزی دادند و اهالی بقیه روستاها از جمله روستای جنگلده اوج همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

وی تصریح کرد: بلاتکلیفی اهالی روستا در طرح کوچ سبب شده بسیاری از آنها با مشکلات عدیده ای مواجه شوند از جمله اینکه برخی اهالی بچه هایشان بزرگ شده و ازدواج کردند اما امکان ساخت ساختمان جدید یا ترقی مسکن کنونی خویشتن را ندارند و یا اینکه منزل آنها بر اثر حوادث غریزی و غیرمترقبه آسیب دیده اما متولیان بخاطر مرمت یا جبران زیان به آنها تسهیلات نمی دهند.

نجفی با بیان اینکه برخی اهالی سرود دارند بخاطر شغل فرزندان خود کسب و کاری مثلا واحد دامداری گونه اندازی کنند اما مسئولان امر مجوز نمی دهند مربوط به قصبه در طرح کوچ قرار دارد، دنباله داد: مردم از تاخیر طرح کوچ روستا خسارت یدکی موقر شدند و بهتر است مسئولان که بارها مطالبات اهالی را به آنها منعکس کرده ام، با تامین اعتبار مورد نیاز جلوی این ضرر ها را پژمان و مردم را بی قراری از بلاتکلیفی خارج کنند.

وی با قدردانی از تلاش های مسئولان شرکت آب منطقه ای بوستان برای احداث و به محصول رساندن سد نرماب چهل چای مینودشت، گفت: مردم روستاهای طرح کوچ هیچ درخواستی از مایه های مسئول به جز اجرایی شدن مصوباتی که برای طرح کوچ تصویب کردند، ندارند.

محمدرضا قره جانلو، بخشدار مرکزی مینودشت غصه گفت: مردم چهار روستای واقع در کاسه و مخزن سد که حدود هزاره و ۲۰۰ خانوار می شوند و تو طرح کوچ قرار دارند، همیشه نسبت به بلاتکلیفی خویشتن گله مند هستند و ما هم موظف به ارجاع مطالبات مردم به مسئولان و عقب انداختن داخل عملیات اجرایی بند نرماب چهل چای هستیم.

فرماندار مینودشت بی قراری اظهار کرد: مناقشه جابجایی روستاهای واقع در حریم و کاسه سد نرماب چهل چای چند سال قبل از شروع عملیات اجرایی، متصل یکی از مطالبات جدّی اهالی بوده است.  

سیدرضا طباطبایی افزود: موضوع درگذشت روستای جنگلده اوج و عقب انداختن در عملیات اجرایی بند نرماب چهل چای از چند روز پیش داخل نشست ای تک معاینه مجدد راحتی گرفت و راحتی است بزودی با حضرت مدیرعامل همدستی آب منطقه ای استان گلستان رسیدگی شود.

درون همین اتصال مدیر اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت اشعار کرد که مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال عزت برای جابجایی روستای جنگلده بالا از روستاهای واقع در مخزن این بند تخصیص یافته و بزودی صرف کردن سودا زمین و اجرای زیرساخت های آن می شود.  

مهدی ضیایی اعتراف کرد: این میزان اعتبار با ردیابی عمل شده اسفند سال گذشته منحصر یافت که بوسیله سبب شیوع ویروس کرونا کار بیع زمین، نقشه کشی و اجرای زیرساخت های آن از یکسره معابرکشی، اجرای شبکه آب، برق، گاز و مخابرات ازسوی پیمانکار به تاخیر افتاد.

وی در روزهای آینده این اقدامات آغاز می شود، افزود: برای کوچیدن روستای جنگلده فراز و ساخت ساختمان مورد حاجت اهالی تو مجموع ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار حاجت است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

ضیایی یادآور شد: بخاطر احداث سد نرماب چهل چای مینودشت می بایست پنج ایالت واقع داخل حریم و مخزن سد با ترجیح جابجا شوند و تاکنون فقط روستای "جنگلده پایین" جابجا شده و روستای جنگلده فراز درون ترجیح دوم قرار داشت که در رخساره خاص بقیه اعتبار مورد نیاز بزودی اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر جابجایی پنج روستا بخاطر خرید ۵۸۰ هکتار زمین مورد نیاز خزانه سد نرماب چهل چای مینودشت، در مجموع نیازمند مطمئن اعتبار چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هستیم و هرچه درون مطمئن این حیثیت تاخیر خلق کردن شود به سبب نفخ سالانه و افزایش ارج ها و دستمزدها، بوسیله هزینه ها افزایش خواهد شد.

مدیر اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت یادآور شد که در زمان شروع عملیات اجرایی این سد، هزینه مورد حاجت برای کوچیدن پنج ایالت و خرید ۵۸۰ هکتار زمین در مجموع ۷۰۰ میلیارد ریال بود اما این رقم با سیاهه بهای سال ۹۸ به چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال افزودن یافته که تاکنون فقط ۵۰۰ میلیارد ریال آن صیقل شده است.

ضیایی گفت: اینک نحو دسترسی مردم روستای جنگلده بالا، بخاطر عملیات اجرایی بدنه بند نرماب چهل چای مزاحمت ایجاد کرده و با وجود اینکه هشت کیلومتر راه جایگزین برای آنها و دیگر روستاهای منطقه آسفالت شده اما آنها معتقدند تا تکلیف جابجایی دهات و احداث خانه ها روشن نشود، از جاده جدید که حدود چهار کیلومتر مسیر آنها را دورتر می کند، مصرف نمی کنند.

وی گفت: مسئولان شهرستان مینودشت بایستی مشورت بیشتری با اهالی این ولایت داشته باشند تا عملیات اجرایی جثه سد نرماب با شاق مواجه نشود. امیدواریم با منحصر کامل اعتبار تک نیاز بخاطر درگذشت روستای جنگلده بالا، مشکل اهالی رفع شود.

ضیایی نیز گفت: در ضابطه بودجه امسال مبلغ هزار میلیارد ریال برای ادامه عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت که ۷۸ درصد ترفیع فیزیکی دارد، پیش بینی شده ضمن اینکه در سال ۹۸ تیمار از منابع مختلف ملی و استانی داخل مجموع هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال قدر تخصیص یافته وجود.

عملیات اجرایی بند نرماب چهل چای از سال ۱۳۹۰ با شرف اولیه چهار هزاره میلیارد ریال که ۸۵ درصد آن فایناس داخلی و ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۱۵ درصد نیز سهم اعتباری دولت پیش بینی شده، بر روی سه گانه رودخانه "نرماب، چهل چای و خرمالو" شهرستان مینودشت واقع داخل شرق گلستان آغاز شد.

این سد بزرگ از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، شرف کلاه بند ۱۰متر و کشش کلاه آن ۸۰۷ متر و نیز حجم بی مو مخزن ۱۲۵ میلیون متر مکعب ازسوی وزارت نیرو و پیمانکاری قرارگاه انگشتر الانبیا با کمال مطلوب مطمئن آب شرب چهار شهرستان و ۱۳۰ روستای واقع در شرق گلستان با انباشتگی تقریبی ۵۵۵ هزار نفر و نیز آب مورد احتیاج ۲۴ هزار هکتار اراضی زراعی حصه کشاورزی منطقه در حال ساخت است.

کنترل و ذخیره سیلاب های فصلی، توسعه و گشایش کشت تو اراضی والا پوشش، استعمال صحیح از منابع آب زیرزمینی و تلفیق آن با آب سطحی و همچنین توسعه صنعت گردشگری از دیگر اهداف احداث سد نرماب چهل چای شهرستان مینودشت است که حجم آب قابل انتظام آن حدود ۱۹۲ میلیون متر مکعب می باشد.

شهرستان مینودشت با افزون بر ۸۰ هزار نفر پری در شرق استان بوستان واقع است.

اقتصاد گلستان روستامحور و بر پایه کشاورزی است ضمن اینکه بر خلاف بیشتر استان های ایران، نیمی از پری ۱.۹ میلون نفری استان هنوز تو روستاها عمر می کنند که شکوه روستا و روستانشینی را در این خطه شمالی می رساند.
  • ۹۹/۰۲/۰۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی