دنیای دیجیتال

این روزها تئوری توطئه ای در شبکه های اجتماعی مطرح شده است که دعوی می کند شبکه ی دوده پنجم موبایل (5G) می تواند ویروس کرونا را منتشر بطی ء. این افسانه ظاهرا وقتی توجهات را فراخوانی کرد که پزشکی اشتراکی داخل قصبه کوچک پوت در بلژیک داخل ۲۲ ژانویه در یک مصاحبه ادعاهایی نادرست درباره ی فناوری 5G مطرح کرد.  این پزشک با معروفیت کریس فن کرکهوون تو گفت وگو با روزنامه ای محلی خیر تنها دعوی کرد که نسل پنجم شبکه ی موبایل جان ما را تهدید می کند، بلکه انتشار ویروس کرونا را به این فناوری مرتبط دانست.

زمانی که فن کرکهوون تب و تاب ی ساخت وپاخت ی جدید را رک کرد، همه گیری کووید ۱۹ هنوز در مراحل بدوی حیات. با ثبت اجل عزب ۹ نفر و خبر ۴۴۰ مورد، انتشار ویروس کرونا هنوز شیوعی محلی داخل بخانه برگشتن ووهان چین محسوب می شد. پس از اظهارات پزشک بلژیکی، قسمت قسمت کردن های متنوع در فضای رمزی به سرعت ترویج پست های گوناگون درباره ی ارتباط انتشار بیماری کووید ۱۹ با فناوری 5G را آغاز کردند. ظرف چند روز، تئوری تبانی در چندین صفحه ی انگلیسی واژه فیسبوکی منتشر شده بود. در یوتیوب سازندگان ویدئو و مجریان تاک شو های اینترنتی شروع به افشای ریشه درباره ی 5G و ویروس کرونا کردند و دهکده ها هزار بازدید گرفتند؛ اما آنچه فن کرکهوون ادعا کرد، موضوعی تازه نیست و منشاء آن به دهه ها پیش و نگرانی های بی اساس درباره ی خطوط تنگ کردن پرعضله در دهه ی ۱۹۸۰ و گوشی های همراه در دهه ی ۱۹۹۰ بازمی گردد.مقاله های مرتبط:ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه احاله و روانی شیوع5G چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اکنون سلبریتی ها، چهره های عمومی و صدها میلیون دنبال کننده ی آن ها داخل شبکه های اجتماعی درحال دمیدن در آتش شایعه ی جدید هستند. وودی هرلسون، بازیگر و کری هیلسون، خواننده ی آمریکایی هردو مطالبی را با طرفدارانشان به اشتراک گذاشته اند که بوسیله ربط بین 5G و کووید ۱۹ اشاره دارند. دادخواستی نوشته شده است که اکنون بیش از ۱۱۰ هزاره صحه دارد و توقع می نرم علائم قرارگیری درمعرض 5G بوسیله علائم ویروس کرونا، شباهت بسیار دارد. پاشیدن این تئوری تا بدان جا رسید که باشگاه ارتباطات فدرال (FCC) به نعوظ معلوم بیان داشت که «فناوری سلاله پنجم شبکه ی موبایل باعث ابتلا بوسیله ویروس کرونا نمی شود.»امواج رادیویی نوعی تابش الکترومغناطیسی است که با ویروس بوسیله عنوان پدیده ای بیولوژیکی برهم کنش نمی یواش

هیچ کدام از تئوری های ساخت وپاخت ای که 5G را به ویروس کرونا وابستگی می دهند، اصلا با عقل جور درنمی آیند. ویروس اکنون درحال انتشار درکشورهایی بدون دسترسی به 5G است و فرکانس های این فناوری نیز نمی توانند به بدن آسیب بزنند. مصیبت کووید ۱۹ براثر رابطه با ویروسی واگیردار ایجاد می شود که به هیچ اسکناس هیچگاه ارتباطی با امواج الکترومغناطیسی ندارد. حتی همبستگی کلی بین 5G و کووید ۱۹ پس از اندکی تجسس درست به نظر نمی آید؛ بدین معنی که هردو آن ها پدیده هایی جهانی محسوب می شوند که تقریبا تو زمانی شبیه درحال گسترش هستند؛ اما بوسیله محض آنکه به فدایی کشورها نگاه بیاندازید، این همبستگی از بین می رود. درواقعا با نگاه به نقشه ی عالمگیر کرونا در دنیا درمی یابیم که دنیاگیری کووید ۱۹ کشورهایی را درگیر کرده است که اصلا به دودمان پنجم شبکه ی موبایل دسترسی ندارند؛ نظیر ایران و هند.

تلاش برای نشر این طور اطلاعات غلطی نه عزب اشتباه، بلکه ویرانگر است. داخل روزهای اخیر، شماری از دکل های 5G درسرتاسر بریتانیا به آتش کشیده شدند. به گزارش گاردین، درنتیجه ی نشر معلومات خبط در روزهای اخیر، دست کم ۲۰ دکل تلفن همراه تخریب شده است. بوسیله دنبال این اتفاقات، نماینده ی انجمن صنفی اپراتورهای موبایل داخل بریتانیا با انتشار نامه ای مشمول نوشت «ما مواردی از خرابکاران را مشاهده کرده ایم که دکل های موبایل را به آتش می کشند، زیرساخت های حیاتی را از بین می برند و داده ها غلطی منتشر می کنند که مبین بستگی بین 5G و دنیاگیری کووید ۱۹ است.» مایکل گوو، وزیر توالت ی بریتانیا نیز تئوری توطئه ی 5G را «مزخرفی خطرناک» توصیف کرد و درهمین حال، استیون پوویس، پزشک مبصر سرویس مصونیت همگانی (NHS)، یقین را «بدترین نوع اخبار ساختگی» دانست.سیگنال های رادیویی چگونه فرمان می کنند؟

نفاق بین قبیله پنجم و دودمان های پیشین شبکه ی تلفن همراه (4G و 3G) این است که دومی از بسامد های رادیویی پایین برنده (ناچیز نمدار از محدوده ی ۶ گیگاهرتز) مصرف می کند؛ درحالی که 5G علاوه پهلو آن، از بسامد های محدوده ی ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز نیز نصیب می گیرد. در محدوده ی ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز، انرژی لازم برای شکستن پیوندهای شیمیایی یا جداکردن الکترون ها خلال وفاق با بافت بدن انسان وجود ندارد. از این رو، این محدوده با عنوان تابش الکترومغناطیسی غیریونسازنامیده می شود. مثلا وقتی موبایل 5G را نزدیک گوشمان می بریم تا بوسیله ربط تفلنی پاسخ دهیم، تابش الکترومغناطیسی می تواند با پوست تماس برقرار کند. در این زمان، بیش از همیشه درمعرض شورعشق غیریونساز قرار می گیریم؛ ولی میزان این مواجهه همچنان بسیار پایین مرطوب از سطح کنف اندرز شده است.مقاله های مرتبط:نگاهی بوسیله شایعات و باورهای نادرست در خصوص دکل های مخابراتی و امواج موبایلنگاهی نزدیک به امواج الکترومغناطیسی و ماهیت موج و شعله زدن درون آن هاتشریح نحوه ی تأثیر امواج به خشکی امدن بدن انسان به تفکیک زیان بخش یا جاهل مضر



طیف الکترومغناطیسی: فرکانس های رادیویی 5G در محدوده الو الکترومغناطیسی غیریونساز هستند

شعله زدن 5G نمی تواند به غشا واکنش درنگ خواه به ویروس امکان انجام این فرمان را دهد. هیچ شواهدی بود ندارد که فرکانس های رادیویی 5G عامل به وجودآورنده ی ویروس یا تشدیدکننده ی ترویج آن هستند. همچنین غلاف ی پروتئینی ویروس قادر به ربودن سیگنال های رادیویی 5G نیست؛ مربوط به تابش و ویروس ها در اشکال متفاوتی وجود دارند و با یکدیگر برهم کردار نمی کنند. اولی نوعی شعله زدن الکترومغناطیسی و دومی پدیده ای بیولوژیکی است.

امواج رادیویی 5G در میلی متر پیمانه خمود می شوند و از این رو امواج میلی متری صیت دارند. ازآنجا که این امواج زیاد کوتاه هستند، حصار های سلولی 5G باید در فاصله ای نسبتا نزدیک از یکدیگر (تقریبا ۲۵۰ متر) مستحکم شوند. به قصد آنکه 5G کشور ی جغرافیایی بزرگ تر را پوشش دهد، درمقایسه با 4G بوسیله ایستگاه های محور ی بیشتری نیاز است. افزودن حساب ایستگاه های پایه و نزدیکی آن ها به انسان ها، احتمالا عاملی مؤثر درون تشویق کردن نگرانی های بی مورد درباره ی تأثیرات بالفعل ی 5G بر مصونیت انسان محسوب می شود.ویروس کرونا جدید که عامل مصیبت کووید ۱۹ است، ازطریق قطرات کوچک منتشرشده از دندان یا بینی افراد آلوده درهنگام  سرفه، انداختن آب دندان بوسیله بیرون، عطسه، گفتگو یا بازدم منتشر می شود. انتقال زمانی رخ می دهد که این قطرات کوچک با بینی، چشم یا دندان فردی تندرست تماس واضح می کنند. درنتیجه اگر فردی آلوده ازطریق تلفن و با نگاه داشتن آن درکنار دندان خود گفتگو کند، قطرات آلوده ی کافی امکان پذیر است روی سطح گوشیبنشینند و امکان آلوده کردن دیگران را فراهم کنند. به همین دلیل پند می شود که درجریان دنیاگیری کووید ۱۹ تلفن های همراهمان را با سایرین به وجه اشتراک مجله نگذاریم. همچنین افراد باید بوسیله طور مرتب گوشی خود را ضدعفونی کنند.چرا نظریه پردازان تئوری توطئه به سراغ 5G رفته اند؟

اظهارات بی پایه و غیرعلمی فن کرکهوون تو خلاء شکل نگرفته و به پشتوانه ی تئوری های ساخت وپاخت ای تقریر شده است که میلیون ها بار در شبکه های اجتماعی دست به دست شده اند. کنکاش تو باتلاق این شایعات ما را به ۶ تئوری ساخت وپاخت ی اصلی درباره ی ویروس کرونا می رساند: 5G بوسیله نوعی خطرناک است. 5G با تضعیف جهیز ایمنی، اثرات ویروس کرونا را تشدید می کند. 5G آشکارا علائمی قرین به ویروس کرونا به وجود می آورد. از فرصت قرنطینه به عنوان پوشش برای نصب شبکه های 5G کاربرد می شود. بیل گیتس بوسیله نوعی در مسئله دخیل است و درنهایت اینکه تمام این وقایع نقشه ی ایلومیناتیبرای کشتار عام انسان است. هیچ کدام از این نظریات دسیسه نه تنها ذره ای با واقعیت همخوانی ندارند، بلکه فدایی به وضوح خطرناک هستند.

تقریبا طولانی تئوری های توطئه ای که 5G را به ویروس کرونا ربط می دهند، از ایده های تکراری و بی مقدار درباره ی تابش غیریونساز، پس دمه ها و تبانی های دولت های پنهان برای به کارگیری واکسن به منظور کنترل مردم و ازکارانداختن تن هایشان از گونه دور کاربرد می کنند. اغلب مواقع، این طور ادعاهای بی محور و عجیب کمابیش داخل جوامع باورمند به آن ها پنهان باقی می مانند؛ ولی انتشار ویروس کرونا بهانه خوبی برای دست به مشت شدن آن ها فراهم کرده است. جاش اسمیت، پژوهشگر مبصر در اندیشکده ی دموس می گوید:ویروس کرونا هوا بی نظیری را بخاطر سرایت این پیام ها خلق کرده است. همانند اغلب تئوری های توطئه، این ایده که 5G مسئول وضعیت نامعلوم و هراسناک کنونی است، باعث آسودگی فکر می شود. این یقین توضیحی ارائه می دهد و سپربلا بخاطر رنج ناشی از این دنیاگیری می شود و همچنین به نعوظ بی رحمانه مسیری را بخاطر توقف آن پیش پای ما می گذارد: دکل ها را خرابکاری کنید و ویروس از بین خواهد رفت.مقاله های مرتبط:پادکست: چرا توهم توطئه جذاب است؟از وفاق با بیگانگان تا جایگزینی بزرگ: تئوری تبانی چقدر در ادب جوامع نسب دارد؟

تئوری های ساخت وپاخت نحو حل های میسر ای را پیشنهاد می دهند؛ اما خودشان آن طور که بوسیله رویت می آید، ساده نیستند. از میان باطلاق نظریات توطئه، یک صدا همیشه بوسیله گوش می رسد. بوسیله مدت بیش از یک سال، شبکه ی خبری راشاتودی (RT) درحال حمله بوسیله نسل پنجم شبکه ی موبایل بوده است. در یک بخش خبری که در ژانویه ی ۲۰۱۹ درون یوتیوب منتشر شد و نزدیک به دو میلیون بازدید گرفت، میشل گرینشتاین، روزنامه نگار آرتی توضیح می دهد که 5G عزب یک شکارگاه دارد: این فناوری مقدور است شما را بکشد. هذیان گویی بی پایه و غیرعلمی گرینشتاین بخشی از حملات هماهنگ و پایدار شبکه ی آرتی علیه 5G است. گرینشتاین به انزوا از آغاز ۲۰۱۹ تاکنون دست کمینه ده مرتبه درون گزارش هایش به خطرات 5G برای صلح و صفا رمز کرده است. داخل آوریل سال گذشته، آرتی به مغلوط تقاضا کرد که کودکانِ قرارگرفته درمعرض 5G از سرطان، خون بینی و ناتوانی در تحصیل رنج می برند.تئوری توطئه ی جدید با نمایش تشریح بخاطر وضعیت نامعلوم و هراسناک کنونی، سپربلا برای رنج ناشی از آن می شود 

براساس گزارشی طبقه بندی شده از جامعه ی اطلاعاتی ایالات متحده که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، ویدئوهای آرتی بیش از هر رسانه ی خبری دیگری، بوسیله طور متوسط روزانه یک میلیون بازدید در یوتیوب دارند. هرچند آرتی هرگز به صراحت 5G را بوسیله ویروس کرونا ارتباط نداده، در مشروعیت کمی بوسیله تئوری های ساخت وپاخت ی پیرامون این فناوری نقش داشته است. همان نعوظ که نیویورک تایمز گزارش داده، محاربه دروغ پراکنی یا دیس اینفورمیشن آرتی محصول 5G - که ظاهرا بوسیله منظور ممانعت از رویه اندازی جهانی این فناوری برپا شده است تا روسیه بتواند پشت سختی خویشتن درون این عرصه را تکرار یواش - تا به امروز از آتش جنین تبلیغاتی مسکو استثنا شده و تا شبکه ای از بلاگ ها و شمار های کاربری شبکه های اجتماعی گسترش یافته است.

میدان شایعه پراکنی راشاتودی تنها به شبکه ی سراب پنجم موبایل محدود نمی شود. داخل ۲۹ ژانویه، گرینشتاین برنامه ی خبری اش را با عرضه مونولوگی ۵ دقیقه ای آغاز کرد که تو آن از مخاطبان درباره ی نقش بیل گیتس در دنیاگیری ویروس کرونا پرسیده می شد. او در این ویدئو می گوید:وقتی با تیترهایی درباره ی تعهد زمینه گیتس بوسیله صیقلی پول برای مبارزه با ویروس کرونا مواجه می شوید، احتمالا باید این استفسار را درنظربگیرید. این بنیاد نه عزب بخاطر مهار ویروس، تو چین و آفریقا هزینه صرف می کند، بلکه در یافتن تداوی همچنین شرکت دارد.

هرچند گرینشتاین، گیتس را به پروگرام ریزی برای مسری ویروس کرونا بازپرس نمی کند، با تردیدافکنی و اشارات غیرمستقیم داخل آتش تئوری توطئه ای دیگر با قدرت دمیده است؛ از این رو به رویت می آید که با اتساع همگی گیری ویروس کرونا، ستیزه دروغ پراکنی روسیه همچنین با سرعت گسترش می یابد. گزارشی از اتحادیه ی اروپا که داخل یکم آوریل منتشر شد، به ۱۵۰ نمونه از دروغ پراکنی درباره ی عالمگیر ویروس کرونا درحمایت از کرملین رمز کرده است. با این حال، روسیه ادعاهای گزارش را رد می کند. اورزولا فن درلاین، مهتر جماعت اروپا از شریک های اصلی فناوری خواسته است که برای توقف ستیزه درو غ پراکنی اینترنتی ویروس کرونا، اقداماتی بیشتر انجام دهند. این هدف بدون وسواس چالشی پیچیده محسوب می شود که تحقق آن تاکنون با شکست روبه رو بوده است.شبکه های اجتماعی، بستر درس تئوری توطئه

بوسیله لطف الگوریتم های فیسبوک، توییتر و یوتیوب، دروغ پراکنی درباره ی ویروس کرونا با سرعتی چشمگیر تو سرتاسر اینترنت به پیش رفته است. به نقل از داده های CrowdTangle، پلتفرم تجزیه و تحلیل شبکه های مدنی که متعلق به فیسبوک است، تا اوایل فوریه، تئوری مناسبت 5G با ویروس کرونا عمدتا ازطریق گروه های ضد 5G با تقریبا هزار پست و درحدود ۴۵ هزار تعامل درحال انتشار بوده است. تو ۳۰ ژانویه ،وب سایت راست تندرو و نظریه پرداز تئوری توطئه ی InfoWars اظهار داشت که «شبکه ی سلسله پنجم موبایل هفته ها پیش از مسری ویروس کرونا در ووهان راه اندازی شد.» مقاله ی این وب سایت ادعا می بطی ء که نقاط بین ویروس کرونا، بنیاد بیل و ملیندا و رویه اندازی اخیر 5G را همواره می نرم. اینفووارز در ادامه می گوید متخصصان هشدار می دهند که 5G می تواند «علائمی شبه آنفلوانزا» به وجود آورد. داخل یکم فوریه، وبلاگ ZeroHedge نیز ادعا کرد که ویروس کرونا امکان پذیر است سلاحی بیولوژیک باشد.

تا میانه ی فوریه، تئوری های توطئه ی ویروس کرونا بوسیله خصوص موارد ارتباط دهنده آن به 5G، ابتدا به تصرف مقبولیت اصلی در شبکه های مدنی کرد. در ۱۹ فوریه، صفحه ای به اشتهار واکینگ تایمز، که از سال ۲۰۱۱ تاکنون با بسیار از ۶۰۰ هزاره عقب کننده فعالیت دارد، پستی را بوسیله وجه اشتراک مجله گذاشت که مطالبه می کند «ارتباطاتی ناراحت کننده» بین 5G «و افراد سازنده ی واکسن برای ویروس کرونا وجود دارد.» این پست ۱۷۰۰ وهله به تعهد پرداخت گذاشته شد و بیش از ۸۰۰ رویت و تعامل ستاندن کرد. در دیگر پست های تئوری تبانی که درمجموع هزاران بار دست به مشت شده اند، کاربران به ویدئوهایی در یوتیوب پیوند می دهند که مدعی افشای «حقایق جدید» درباره ی تبار پنجم شبکه ی موبایل و ویروس کرونا هستند. این ویدئوها درمجموع صدها هزار بازدید و هزاران دید پژمان اند. یکی از این ویدئوها که ویروس کرونا را به 5G ارتباط می دهد، نزدیک به ۹۰۰ هزار مرحله دیده شده است.

در ۱۸ مارس، دارل ولف، متخصص «طب طبیعی» ویدئویی را در صفحه ی فیسبوکش با ۴۱ هزار تعاقب کننده منتشر کرد که داخل آن ادعا می شود با اعمال قرنطینه ی جهانی ازسوی مقام ها بوسیله عنوان پوشش بخاطر انتصاب زیرساخت 5G تو مدارس، ویروس کرونا می تواند «زندان نسل پنجم برای کودکان» باشد. این ویدئو با نام «ویروس کرونا: زندان 5G برای کودکان»، بسیار از ۹۵ هزار مرحله دیده شده و فیسبوک آن را به عنوان محتوایی لغزش یا گمراه کننده تشخیص نداده است. تا میانه ی مارس، تئوری های دسیسه ی متنوع که درحال ارتباط دادن 5G به ویروس کرونا بودند، ازطریق فیسبوک منتشر می شدند. پستی از گروهی ضد 5G داخل ایرلند ادعا کرد درحالی که ویروس کرونا حواس آدم را پرت کرده است، شرکت ها با جدیت و سرعت مبتلا انتصاب دکل های جدید 5G هستند. از اواخر مارس، چندین پست فیسبوکی به ویدئویی در یوتیوب همراهی داده اند که ادعاهایی قرین را درباره ی نقش ویروس کرونا تو پرت کردن حواس مردم بوسیله منظور انتصاب زیرساخت های 5G مطرح می کنند. درون یک ویدئو تقابل زنی با دو پیمانکار که درحال گمارش فیبر نوری هستند، بیش از یک میلیون بازدید درون یوتیوب گرفت و در فیسبوک نیز دست بوسیله مشت شد. این زن تو ویدئو با مطرح کردن ادعاهایی بی پایه، می گوید پیمانکاران به عنوان بخشی از یک نقشه برای کشتن مردم، درحال نصب 5G هستند.شبکه های اجتماعی یک کود دیگر درمقابله با بحران دروغ پراکنی موجود در پلتفرم هایشان انقراض خورد ه اند

تا بوسیله امروز بیش از ۴۸۰۰ پست فیسبوکی با متجاوز از ۱/۱ میلیون تعامل، به نوعی ویروس کرونا را بوسیله 5G مناسبت داده اند. دیوید ایکه، فوتبالیست پیشین و عملی پرداز ممتاز ی تئوری توطئه با بسیار از ۲۴۰ هزار دنبال کننده در توییتر و ۷۸۲ هزار مشترک در یوتیوب نیز چندین ویدئو و پست را با محتوای رابطه ویروس کرونا با 5G داخل شبکه های اجتماعی منتشر کرده است. یکی از ویدئوها با عنوان «کووید ۱۹ و 5G چه ارتباطی دارند؟» نزدیک به ۴۰۰ هزار جنین دیده شده است. مؤسسه ی راستی آزمایی Full Fact که شبکه های اجتماعی را تجزیه و تجرید می کند، دریافته است که تئوری های توطئه ی قرین درحال فراگیرشدن تو فرانسه و یونان هستند و ده ها هزار بازدید، اشتراک گذاری و تعامل در فیسبوک، توییتر و یوتیوب اخذ کرده اند. در ۵ آوریل، سخنگوی یوتیوب به گاردین گفت این شرکت درحال انجام اقداماتی برای محدودسازی انتشار تئوری دسیسه ی بستگی دهنده ی 5G و ویروس کرونا است. اولیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا گفته است با پلتفرم های اصلی فناوری گفتگوهایی ادا خواهد عدالت تا بر شکوه مقابله با دروغ پراکنی تأکید کند.

سطح دلبستگی به دنیاگیری ویروس کرونا و نگرانی و بلاتکلیفی همراه با آن، موجب گستردن تئوری های توطئه ی تکراری و حاشیه ای درون شبکه های مدنی اصلی شده است. از کانال های تاریک یوتیوب تا صفحات فیسبوک تا عناوین خبری ملی، ادعاهای بی پایه درباره ی تأثیر 5G پهلو تشدید بحران ویروس کرونا اینک عواقبی مخرب در دنیای واقعی دارد و افراد را ترغیب کرده است تا به اعتراض دکل ها را به آتش بکشند. اسمیت می گوید:تئوری تبانی ی جدید همانند محتوای ضدواکسن ازطریق پلتفرم هایی منتشر می شود که آشکارا به منظور کمک بوسیله رواج مطالبی نقشه کشی شده اند که از رویت افراد برای کلیک کردن بسیار از همه متقاعدکننده و وسوسه انگیز هستند.

اسمیت استدلال می کند که هرچند شبکه های مدنی تو حذف مطالب مرتبط با تروریسم و سوءاستفاده ی جنسی از کودکان از پلتفرم هایشان چیره بوده اند، به طور مستمر درمقابله با دروغ پراکنی ناکام مانده اند. به گفته ی او نظریه های خطرناک پیرامون 5G، بر حاجت فوری به فرآیندی برای شناسایی و حذف داده ها غلط و خسارت آور به مشت افرادی تأکید می کند که علاوه پیاده شدن داشتن تخصص در زمینه های مرتبط، بینش عمومی و رضایت همچنین برای انجام این کار دارند؛ اما اکنون شبکه های مدنی یک جنین دیگر درمقابله با بحران دروغ پراکنی موجود داخل پلتفرم هایشان شکست خورد ه اند. بیشتر بخوانید:تاریخچه ی اسرارآمیز مقدماتی ویروس کروناچگونه می قابلیت از دوربین ذیل قرمز برای تشخیص تب استفاده کرد؟هزار نفر از کارکنان Yelp از امر برکنار شدندهمه گیری ویروس کرونا داخل ایران از نگاه آمار و ارقام [به روزرسانی: ۲۵ فروردین ۹۹]پیش ثبت نام الکامپ بیست وششم به تأخیر افتاد
  • ۹۹/۰۱/۲۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی