دنیای دیجیتال

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه بوسیله جلب رسمی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و بخاطر حضرت و سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به این کشور سیر تکاملی کرد.

اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز سه شنبه نهم مهرماه ۹۸ درون ایروان برگزار می شود و رئیس جمهوری علاوه پهلو سخنرانی در این اجلاس و تشریح توانمندی ها و حجم های گسترده جمهوری اسلامی ایران برای تعامل تجاری با اتحادیه اوراسیا، با مبدا وزیر و مقامات ارشد ارمنستان بخاطر تجسس مهمترین مسائل داخل روابط تهران - ایروان و آخرین شرایط اجرای موافقتنامه ها و طرح های مشترک، دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

فقیه همچنین در حاشیه نویسی اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، دیدارهای جداگانه ای بی قراری با برخی سران مجهز در این دوروبر از اجلاس خواهد داشت که خلال آن، در تک مهمترین مسائل تک علاقه طرفین، منطقه ای و بین المللی گفت وگو و رایزنی خواهد کرد. رئیس جمهوری شامگاه سه گانه شنبه به تهران باز خواهد عزاداری.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل و کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس داخل آن عضویت دارند.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد خلق کردن یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این سندیکا را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات بی نهایت و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و معیار تعرفه ترجیحی آنها، سرانجام این موافقتنامه درون تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ تو قصبه آستانه قزاقستان به امضا رسید.

عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا می تواند نقش موثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی اجرا بطی ء و امکان استفاده از تعرفه های تجاری، فرصت های سرمایه گذاری و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای اتحادیه را فراهم و با تسهیل فرآیند صادرات و ابداع بازارهای جدید، شاهد بهبود روابط تجاری با اعضای این اتحادیه باشیم. روحانی: بخاطر هم چشمی در سطح جهانی باید در سطح منطقه ای محک کنیم

رئیس جمهوری با تاکید بزرگی اوراسیا برای ایران گفت: اگر ما داخل سطح منطقه ای فتنه اقتصادی کنیم تمرین بسیار مهمی برای رقابت بسیار بالاتر و مهم زیرفون تو سطح اقتصاد جهانی است.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن عالم رئیس جمهوری عصر امروز دوشنبه پیش از عزم به ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان در فرودگاه مهرآباد تقریر داشت: این سفر بنا به دعوت مطلع وزیر ارمنستان بخاطر همکاری در اجلاس سران کشورهای عضو هم گذاری اقتصادی اورآسیا است.  

رئیس جمهوری  افزود: از آبان ماه اولین مرحله الحاق به اتحادیه اوراسیا ارتکاب می شود و درون واقع روابط تجاری منطقه آزاد ما با اوراسیا قرص می شود ومشخص شده است که گام های اتیه را باید برداریم.

رئیس جمهوری اجلاس اورآسیا را حائز اهمیت دانست و افزود: سفر به ارمنستان عمدتا اقتصادی است داخل حالی که سیر سابق به نیویورک عمدتا سیاسی و منطقه ای بود.  

وی با اقرار اینکه در نیویورک غم طرحی را برای ایمنی منطقه هرمز ارایه کردیم و اندوه درون بن مسایل جهانی بحث داشتیم، اظهارداشت: با گروه ۱ ۴ تو سطح وزیران جلساتی برگزار و موضوعاتی تجسس شد.

آمادگی هایی هم برای برگزاری ۱ ۵ به وجود آمده و چهارچوب های آن مورد توافق همگی طرف ها فراغت اندوهناک بود.  

روحانی گفت: بوسیله عقیده غلام یک دامنه و قدم مهمی برداشته شد که این شلنگ می تواند به لباس های دیگر ادامه پیدا کند و مساله بسیار مهمی است که ما بتوانیم مسئله هسته ای را درون روابط قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم که شالوده آن آماده حیات و می شود در شرایط بهتری آماده کرد.

رئیس جمهوری اجلاس اورآسیا را اجلاسی اقتصادی و تجاری عنوان کرد و پافشاری کرد: پیشرفت صرفه جویی و قدرت اقتصادی یک قلمرو زمانی است که بتواند با قناعت جهانی هم چشمی یواش. اگر ما غلبه رقابت نداشته باشیم بقیه دیگر حرف است. ما باید توانی پیدا کنیم که غلبه اقتصادی داشته باشیم و این قدرت بتواند برازنده رقابت باشد که مشق آن در منطقه است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر ما در سطح منطقه ای تمرین اقتصادی کنیم محک بسیار مهمی برای رقابت متجاوز بالاتر و مهم زیرفون در سطح اقتصاد جهانی است. ارامش ایران با انجمن اورآسیا از آبان ماه عملیاتی می شود

رئیس جمهوری با بیان این که این هیئت قانونگذاری ۵ کشور قامت آن هستند گفت: قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، بلاروس و ارمنستان پنج اندام این اتحادیه هستند و  کشورهای ایران، سنگاپور، مولداوی و ویتنام بی آرامی درون سطر چسبیدگی قرار دارند

روحانی افزود: ایران از ۵ آبان ۹۸ مصالحه ما با اتحادیه اورآسیا اجرایی و عملیاتی می شود و ۵۰۲ قلم کالای ما از شرایط خاص ترجیحی یعنی با تعرفه تقریبا صفر می توانند کاربرد کنند و این اقلام می تواند بوسیله کشورهای اتحادیه اورآسیا صادر شود، البته این دامنه اول است و شلنگ های بعد اینده هم در این زمینه باید برداشته شود.

ایسنا نیز در این مبنا نوشت: رئیس جمهوری با رمز به برنامه گفت وگوهای دوجانبه خود با سران کشورهای مدعو تو این نشست این اتحادیه اقتصادی اشعار کرد: گفت وگوی دوجانبه ای را با رئیس جمهور ارمنستان خواهیم داشت که امشب انجام می شود فردا نیز با نخست وزیر این کشور گفت وگو داریم نیز با سران کشورهای قزاقستان، روسیه  وسنگاپور نیز گفت وگو خواهی داشت البته کشورهای دیگر که قامت رسمی این هم گذاری هستند و نیز سه کشوری دیگری که در اثر درگاه تو این انجمن هستند گفت و گو  و مباحثه خواهیم کرد.
  • ۹۸/۰۷/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی