دنیای دیجیتال

ایسنا نوشت: کوروش امیری نیا کمک پروگرام ریزی متوسطه دفتر تالیف تاریخ های درسی ابتدایی و متوسطه عملی تو پاسخ بوسیله مواردی که در فداکار خبرگزاری ها و فضای مجازی نسبت به کتاب های درسی فارسی پیرامون دوم متوسطه مطرح شده است، گفت: کتاب درسی بوسیله عنوان یکی از اجزاء مهم بسته آموزشی در فرآیندی شمار شده و متناسب با منطق اسناد بالادستی از جمله مدرک برنامه درسی ملی و راهنمای برنامه درسی مملکت تربیت و یادگیری با تأیید استادان و صاحب نظران شورای دستور کار ریزی درسی و اعتباربخشی توسط تعداد یدکی از استادان و دبیران سراسر کشور تهیه و تدوین می شود. درون این راستا تاریخچه های درسی فارسی حوالی دوم متوسطه نیز از سال ۱۳۹۵ همسو با برنامه درسی ملی، نو نگاشت بوده و داخل سه گانه سال گذشته متنی از این کتب حذف نشده است. آشنایی با سازمان استیناف و برنامه ریزی آموزشی

امیری نیا یادآور شد: در تولید تاریخچه های جدید و نو نگاشت گرداگرد دوم متوسطه، بنیانی ترین اصل، احترام گذاردن خواسته ها و انتظارات سند برنامه درسی ملی بوده است و همین کار علت شده تا تاریخ های جدید ساختار و محتوایی متفاوت از تاریخ های سابق داشته باشند. بنابراین تاریخچه های قبلی از مهر ۱۳۹۵ در مدارس درس نمی شود و تمامی موارد تذکر شده توسط ادیب از کتاب های مربوطه حذف نشده بلکه مربوط به کتاب های قبل از سال ۱۳۹۵ است. شورای برنامه ریزی درسی و گروه تألیف سعی کرده است تا وزن امکان از متون تاریخچه های درسی رمان ۴۰ سال گذشته در قیافه تناسب با اهداف و سرفصل های تاریخچه های متاخر استفاده کند. با نگاهی بوسیله تاریخ کتاب های درسی به عطا می نبوغ فهمید که در گذر زمان، محتوای کتاب های درسی با توجه به ضرورت های مختلف آموزشی، اجتماعی و فرهنگی اصلاح و بازنگری شده و تغییر یافته است.

معاون دستور کار ریزی متوسطه دفتر تالیف تاریخ های درسی ابتدایی و متوسطه عملی افزود: در انتخاب شاعران و نویسندگان عنصر بر انطباق متون نظم و نثر با موضوع و اهداف برنامه درسی زبان و ادبیات، مراعات سیر زمانی (گذشته و امروز) و پرهیز از متون دارای پندار های انگیزه دار و ... است. بنابراین تاریخچه درسی جایی برای معرفی اندیشه های اشخاص اختصاص نیست که منتهی به سهم خواهی فرد خواه افراد باشد. متن دروس با نمره شورای برنامه ریزی درسی، نتایج ارزشیابی پایانی و مکاتبات دبیران داخل طی چند سال یک کود حذف، سازش خواه افزوده می شود.

وی یادآور شد: از آنجا که هر تحولی در حوزه آموزشی به ویژه اصطلاح و ادبیات فارسی، مستلزم آشنایی با فلسفه آن و تعدیل شیوه های قبلی در تدریس است، لذا غریزی است فدایی از همکاران با ابهامات، پرسش ها و چالش های انتزاعی و نظری مواجه شوند. از این افراد به اختصاص فعالان عرصه کنکور درخواست می شود آموزه های جدید این حوزه یادگیری را با مراجعه به پیشگفتار کتاب ها و راهنمای معلم معاینه کنند تا بیشتر و بهتر در جریان چرایی تغییرات کتاب های فارسی حوالی متوسطه راحتی بگیرند.

امیری نیا در ادامه شیوه عرضه مباحث آموزشی پرداخت و پیش روی کرد: شیوه ارائه مباحث آموزشی بر اساس منطق پروگرام درسی، مهارتی و کاربردی بوده و هدف واقعی در این رویکرد تسهیل فرآیند آموزش، یادگیری، درس غلبه تحلیل، توانایی تولید متن و توانایی دوست و به کارگیری علوم ادبی در بررسی متون ادبی است. بنابراین مباحثی مثل شعر، داستان، حکایت، دستور و آرایه های ادبی به شکلی تازه تو ساختار کتاب ها مطرح شده است.

معاون دستور کار ریزی متوسطه دکه تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظریه در فرجام متذکر شد که از استادان و صاحب نظران طلبیدن می شود قبل از هر نقد و نظریه در خصوص ساختار و محتوای کتاب های فارسی بوسیله راهنمای معلم تاریخ های کلمه و ادبیات فارسی گرداگرد مبدا و دوم متوسطه رجوع کنند تا از سرفصل ها و موضوعات مصوب پروگرام آگاهی داشته باشند. هر متنی که در تاریخ آمده منطبق پهلو منطق برنامه درسی بوده است. تشریح یک مؤلف کتاب درسی درباره حذفیات تاریخچه ها

محمدرضا سنگری که داخل تألیف کتاب های درسی باهم اتحاد کردن داشته است، درباره تغییرات و حذفیاتی که داخل کتاب های درسی داستان فارسی ائتلاف می افتد، تشریح عدل.

این نویسنده، پژوهشگر و مؤلف تاریخ های درسی زبان و ادبیات فارسی در اثر انتشار فهرستی با نشانی «حذفیات تاریخ های درسی شعر فارسی» که تو فضای رمزی دست به دست می شود و از حذف رمان و داستان هایی از ادبیات کلاسیک و معاصر و جایگزینی متن ها و نام هایی دیگر حکایت دارد و البته راه اندازی پژوهش و برنامه ریزی آموزشی امروز به این موضوع واکنش نشان رحم و اعلام کرد درون سه گانه سال گذشته متنی از کتاب های فارسی حذف نشده است، اظهار کرد: من در دوروبر ای تو تألیف کتاب های درسی بوده ام، اما بعدها ربط من کمرنگ برنده بوده است. گاه تصمیم گیری های بعد اینده ای می شد که در این تصمیم گیری ها چندان نقشی نداشتم.

او افزود: من نزدیک به ۱۵ سال است که دیگر مسئول دسته رمان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیستم. فقط گاهی مرا در تیم تألیف دعوت می کردند و من هم با دوستان دسته باهم اتحاد کردن و همفکری داشتم. این که به چه دلیل درسی را برداشته اند و یا چرا درسی افزوده شده و یا این که تغییراتی ساختن شده، مسئول گروه رمان سازمان پژوهش و دستور کار ریزی آموزشی بهتر می توانند توضیح دهند و هر توضیحی که من بدهم مقدور است تشریح نادرست یا ناقصی باشد.

سنگری در توضیح چرایی حذف خواه اضافه شدن متن ها بوسیله کتاب های درسی ادبیات فارسی، گفت: گاهی افرادی در حذفیاتی که وجود دارد بزرگ نمایی می کنند. آن ها معمولا با واقعیت های تاریخ های درسی آشنا نیستند. گاهی اوقات فدایی از حذف ها پیشنهاد خویشتن دبیران است زیرا معمولا از آن ها نظرسنجی و نظرخواهی می کنند، یا دبیران نقدهایی می فرستند که باعث می شود درسی حذف یا درس دیگری تکثیر شود. این طور تراشیدن که ما تصور کنیم هر درسی را هر کس و هر ثانیه که دلش خواست می تواند حذف یواش و خواه فراگیری دیگری را بااطلاع کتاب های درسی کند و یا اسایش آن را بردارد. آن جا شورایی حیات دارد که اعضایش درباره درس ها دیدن می دهند و آن ها را مطالعه می کنند.

او با بیان این که شاید یک از دلایل حذف ها التماس دبیران باشد، خاطرنشان کرد: امکان پذیر است دبیران بگویند فلان تدریس هیچگاه تناسبی ندارد و زیبنده پرورش زدودن و یا درس بهتری وجود دارد که می تواند جایگزین آن شود خواه کودک ها از فلان تدریس لذتی نمی برند. پس صرفا این که این درس بخاطر فلان شخصیت است که متعلق بوسیله جناح این طرف است یا آن طرف یا بوسیله چهره های قبل از انقلاب برمی گردد، در تألیف کتاب های درسی مطرح نیست. حال مقدور است فداکار نسبت به آن حساسیت بوسیله خرج بدهند که مثلا این داستان چون برای غلامحسین ساعدی بوده و یا این شعر چون برای اخوان خواه برای فلان کس بوده شما حذف کرده اید و در واقع دارید مخالف می کنید خواه هر انگاره دیگری، معتمد نیست.

این مؤلف کتاب های درسی سپس پیش روی کرد: تاریخ های درسی پشتوانه دارد و حداقل چندین کلکسیون درباره آن ها فکر و مناقشه و تجسس و سپس از معلمان نظرخواهی می کنند. پیش از این که کتاب چاپ شود آن را در سایت می گذارند و معلمان آن را می بینند. موسسه همچنین بازخورد آن را می بیند. امکان پذیر است چند معلم گفته باشند این درس، تدریس مناسبی حلق. حتی ممکن است از یک شخصیت انقلاب درسی حذف شود، اصلا این نعوظ حلق که خدای نخواسته از سر مشاجره با ارج های انقلاب باشد؛ بلکه دبیران به این مولود رسیده اند که این درس، درس مناسبی نیست. گاهی وقت ها تیمار خواهندگانی هستند که متقاضی مطرح شدن در تاریخ های درسی هستند، گاهی درسی متناسب با این خواسته ها بیدار تاریخ درسی می شود، اما بعد فاحش می شود که این فراگیری بی شمار غصه کم قیمت نبوده و عکس العمل دبیران را تو پی داشته است. من موارد بسیار این چنینی دیده ام. گاهی دبیرانی ما را دیده و گفته اند «تو را به خدا این پرورش را بردارید در برابر تک طالع صغیر ها نیست»، در حالی که ممکن است این تدریس برای یک شخص نام آور و نویسنده مشهور باشد اما مورد دلبستگی بینش آموز نباشد، آن دم آن پرورش معاوضه می شود. آن نفس کسانی می آیند و بدون این که عقبه این سرگذشت را بدانند، برخوردهای این طوری می کنند.
  • ۹۸/۰۸/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی