دنیای دیجیتال

فریم ورک کاتالیست اپل فناوری نوپایی به حساب می آید و هنوز در اول مسیرش قرار دارد. درواقع، بسیاری از سازندگان اپلیکیشن ها گفته اند هنوز نمی توان روی کاتالیست به عنوان پلتفرمی حرفه ای حساب بازکرد. در همین زمینه، اپل اعلام کرده است به بازخوردهای توسعه دهندگانش شنوایی فرامی دهد و با عبور زمان تغییرات مهمی روی کاتالیست اعمال می نرم.

کاتالیست که اپل هنگام معرفی کردن از آن به عنوان «پروژه ای چندلایه» یاد کرد، پلتفرم خاصی است که امکان پورت کردن اپلیکیشن های آیپد را بوسیله مک فراهم می نرم. درواقع، توسعه دهندگان می توانند ازطریق جهش زدن چک باکسی در ابزار ایکس کد (Xcode)، خروجی نسخه ی مک را از اپلیکیشن خود بگیرند.

ناگفته نماند ایکس کد محیط ترقی ی مجتمعی است که به توسعه دهندگان امکان می دهد بخاطر تمامی پلتفرم های اپل ازجمله iOS،iPadOS،macOS،watchOSو tvOS اپلیکیشن تولید کنند. اپلیکیشنی که ازطریق کاتالیست برای مک تولید می شود، کاملا بهنیه نشده است و باید تغییراتی روی آن اعمال شود. در حال حاضر، بوسیله غیر از توییتر و GoodNotes و JIRA اپلیکیشن محبوب دیگری ازطریق کاتالیست بوسیله مک آورده نشده است. 

مقاله ی مرتبط:وارسی عمیق کاتالیست؛ آینده درنگ افزارهای مک چگونه خواهد بود؟

گرچه استفاده از کاتالیست به نعوظ کلی امر سهل ای به شمار می آید، گروهی از سازندگان مدعی شده اند مشکلات و پیچیدگی هایی درون کاتالیست دیده می شود. سازندگان اپلیکیشن ها اعلام کرده اند کاتالیست در نسخه ی بتای مک OS کاتالینا با مشکلات مهمی دست و پنجه نرم می کرده است. مشکلاتی بسان APIهای ناقص و دردسترس نبودن برخی از توان ها باعث شده بودند استعمال از کاتالیست طرز کار چندان راحت و لذت بخش نباشد. 

یکی از مشکلات مهم کاتالیست این است که درون اپلیکیشن های تولیدشده ازطریق آن، جهیز پرداخت داخل پروگرام ای کار نمی بطی ء. درواقع، اپلیکیشنی را فرض کنید که روی iPadOS جهیز صیقل داخل دستور کار ای دارد و برای این فرمان مستقیما بوسیله اپ استور وصل می شود. سازندگان این اپلیکیشن ها می گویند با پورت کردن آن ها بوسیله مک، سیستم پرداخت درون برنامه ای غیرفعال می شود؛ زیرا اپلیکیشن نمی تواند با فروشگاه مک ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر، گرچه هر دو این اپلیکیشن ها با اتکا بر یک کد ذات نوشته شده اند، هنوزهم تفاوت هایی با یکدیگر دارند. این یعنی اگر اپلیکیشن مذکور اپلیکیشنی پولی باشد، کاربر باید طی استفاده از آن روی مک، مکرر این اپلیکیشن را بخرد.

ناگفته نماند برخلاف تخیل بسیاری از کاربران، کاتالیست پلتفرم زیاد جدیدی بوسیله شمار نمی آید و سال ها است اخباری درباره اش می شنویم. اپل داخل مک OS موهاوی، اپلیکیشن های خاصی قرار داده حیات که ازطریق نسخه ی اولیه ی کاتالیست تولید شده بودند. شایان ذکر است در ابتدا از کاتالیست به عنوان پروژ ه ی Marzipan یاد می شد. 



اپل می گوید کاتالیست شمار اپلیکیشن های سیستم عامل مک OS را بوسیله میزان درخوتوجهی تکثیر خواهد قسط و باعث اعمال بهبودهایی در اپلیکیشن های آیپد خواهد شد. با این حال، نباید فراموش کنید کاتالیست فعلا ماه های آغازین تولدش را سپری می یواش و تو ابتدای مسیرش فراغت دارد. 

آمار علامت می دهد جریان استفاده ی توسعه دهندگان اپل از کاتالیست بوسیله کُندی پیگیری می شود. اعمال بهبودهایی برای بهینه ترشدن کاتالیست می تواند توسعه دهندگان بیشتری را به سمت این پلتفرم ویژه بکشاند تا آن ها ازطریق کاتالیست، اپلیکیشن های آیپد را برای مک منتشر کنند. اپل به انعام از این موضوع هوشیار است و درون اطلاعیه ی جدیدی که به صورت اختصاصی دراختیار رسانه ی سی نت قرار داده، می گوید برای موفقیت کاتالیست مشت بوسیله هر کاری می زند. تاد بنجامین، مدیر بازاریابی محصول macOS اپل، درون اطلاعیه ی متاخر می گوید:چشم انداز ما برای Mac Catalyst متصل این حیات کاری کنیم استفاده از آن برای تمامی سازندگان اپلیکیشن های آیپد صرف نظر از اینکه سازندگانی بزرگ یا کوچک باشند، حکم ساده ای به احصائیه بیاید و آن ها بتوانند به فراغت اپلیکیشن هایشان را به مک پورت کنند. کاتالیست به سازندگان اپلیکیشن ها امکان می دهد ازطریق یک تیم توسعه و یک کد منبع، نسخه ی متاخر اپلیکیشنشان را بسازند و به کدنویسی متاخر نیازی نباشد. همچنین، Mac Catalyst به سازندگان اپلیکیشن های آیپد امکان می دهد چند قدم از بقیه جلوتر باشند. درضمن، بوسیله بسیاری از سازندگان فرصت جدیدی می دهد تا با اتکا به آن، بیشتر از قبل مسبوق دنیای مک شوند. کاتالیست نه تنها ابزاری ممتاز برای سازندگان است؛ بلکه بخاطر کاربران مک هم ابزار بسیار مناسبی بوسیله حساب می آید. بوسیله لطف کاتالیست، کاربران مک می توانند به کلکسیون ی جدیدی از اپلیکیشن های متعلق به اکوسیستم پرجنب و جوش آیپد دسترسی مشخص کنند و از مزیت های متنوع آن ها بهره بگیرند.

میزان متعهدبودن اپل بوسیله کاتالیست، زیاد بیشتر از آن است که به نظر می رسد و صرفا بوسیله پورت کردن اپلیکیشن های آیپد بوسیله مک تلخیص نمی شود. اپل از زمان اعلام رسمی نام کاتالیست در کنفرانس WWDC 2019 سعی کرده است همواره به بازخوردهای سازندگان گوش نرم و تو راستای دیدگاه آن ها، تغییراتی در کاتالیست اعمال کند تا میزان کاربردی بودن آن بوسیله ممارست زمان بیشتر از قبل شود.

تاد بنجامین درادامه ی صحبت هایش می گوید: بسیاری از سازندگانی که به استفاده از کاتالیست روی آوردند، بدوی بار بود اپلیکیشنی بخاطر این پلتفرم تولید می کردند و سابقه ای دراین اساس نداشتند. دستاوردهای این سازنده ها در مدت کوتاهی از آغازبه کار کاتالیست شگفت انگیز بوده است. ما از سازندگانی که از مبدا دست خط کاتالیست با آن همراه شده اند، چیزهای بسیار اضافی یاد می گیریم. درضمن، در حال تدارک منابع برای این سازندگان و پشتیبانی بیشتر از آن ها هستیم تا کمک کنیم تجربه های شگفت انگیز یدکی ازطریق مک کاتالیست روی جهیز عامل مک خلق کنند.

رسانه ی سی نت درون گزارش جدیدی که در این باره منتشر کرده، با فداکار از توسعه دهندگانی مصاحبه کرده است که بوسیله استفاده از کاتالیست روی آورده اند. بیشتر این توسعه دهندگان حرف های پیشین خود را تکرار می کنند و مدعی اند کاتالیست نبوغ های بسیار زیادی دارد؛ ولی هنوز داخل ابتدای مسیرش است و باید به نرم کردن زمان بهتر شود.

کاتالیست به سازندگان اپلیکیشن های iOS امکان می دهد با انتخاب گزینه ای متاخر در Xcode، به رخساره خودکار نسخه ی مک اپلیکیشن خودشان را تولید کنند. اپلیکیشنی که از این طریق به صورت خودکار به فرمت سیستم عامل مک درمی آید، برای این سیستم عامل بهنیه سازی نشده است و مشکلاتی درون آن دیده می شود؛ بنابراین، سازنده باید بهنیه سازی های خاصی درون آن اعمال یواش. اپل مدت ها پیش تو سال ۲۰۱۸ نسخه ی مک اپلیکیشن های News ،Stocks ،Home و Voice Memos را از همین روال منتشر کرد و درادامه درون سیستم عامل مک OS کاتالینا، بهبودهایی برای بهنیه شدن این اپلیکیشن ها اعمال کرد.



جیک آندروود، از اعضای شرکت Moleskine Digital Studio، سپتامبر گذشته در گفت و گو با رسانه ی اپل اینسایدر گفته بود: اپل به اسلوب ای کاتالیست را رونمایی کرد که بوسیله دیدن می رسید کارکردن با آن صرفا به پریدن زدن درون سیلی باکس محدود می شود و تا همین حد سهل است. این گفته از جوانب زیادی لب دارد. پس از برگزاری کنفرانس WWDC 2019، بوسیله دفتر کارمان بازگشتیم و جک باکس سابق الذکر را تشنج زدیم و دیدیم که با این حکم چه اتفاقی می افتد. 

آندروود حرف هایش را این متد ادامه می دهد: کاتالیست بسیاری از موانع موجود را برمی دارد تا بتوان به روشی متجاوز قدرتمند برای تولید اپلیکیشن های مک دست پیدا کرد. مقدور است اپلیکیشن های دیگری هم بود داشته باشند که از پسِ عمل این کار بربیایند؛ ولی می خواهیم بهترین امتحان ی مقدور را از اپلیکیشن هایی همانند Timepage خواه Actions روی رایانه های دسکتاپ به ارمغان بیاوریم.

پانتوس اکسلسون، یکی دیگر از افراد فعال در مملکت ی ساخت اپلیکیشن، در همان زمان تو مصاحبه ای با رسانه ی سی نت گفته حیات: «اولیه قدم تیک زدن چک باکس است. با ارتکاب این کار، چیزی به دست خواهید آورد که واقعا امکان استعمال کردن از آن بود دارد. سپس، می توانید فراتر از این فقره بروید و هرچه می خواهید روی اپلیکیشنتان ثانیه بگذارید تا آن را بهینه سازی و تجربه ای عالی روی رایانه های دسکتاپ حاضر کنید. 

فداکار از سازندگان اپلیکیشن ها نگاه بیش مثبتی بوسیله کاتالیست دارند؛ اما فداکار دیگر چندان به آن روی خوشی نشان نمی دهند؛ درنتیجه، نوعی تضاد در بین دیدگاه توسعه دهندگان اپل وجود دارد. با این حال، استیو تراتون اسمیت، از سازندگان اپلیکیشن می گوید کاتالیست همچنان در مسیرش به پیش خواهد رفت. این ترقی دهنده گفته است: کاتالیست روشی عالی است که از مدت ها پیش به آن نیاز داشتیم و دو سیستم عامل iOS و macOS را به یکدیگر نزدیک خیس می یواش. درواقع، کاتالیست بوسیله دو پلتفرم مذکور معاون می کند چیزهایی از غم یاد بگیرند. به وضوح می توانم ببینم کاتالیست با بود نقص های فعلی اش، قرار است روشی باشد که ازطریق آن تمامی اپلیکیشن های جدیدم را تولید می کنم.

دیدگاه کاربران زومیت درباره ی بهبودهای کاتالیست اپل چیست؟ بیشتر بخوانید:تو گستره دید اپل؛ از هوشمندی Smart HDR تا ژرفای دیپ فیوژنایرپاد پرو شناساندن شد؛ نبوغ حذف نویز محیطی و قیمت ۲۴۹ دلاریاپل قصد دارد حضور اکید تازگی داخل بازار مسکن های هوشمند داشته باشدآیفون 2020 احتمالا به نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز می شوداپل از دارندگان آیفون 5 می خواهد iOS 10.3.4 را هرچه زودتر انتصاب کنند
  • ۹۸/۰۸/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی